amcar for dummies
Det er ikke alltid like lett å henge med i praten når ihuga amcar folk møtes tilsosialt samvær. Det er så mange betegnelser, biltyper, og motorstørrelser å holde greie på.
En skikkelig amcarprat er nesten som et eget språk og totalt uforståelig
for andre.
I et forsøk på å øke rekruteringen til denne fine hobbyen, kanskje gjøre det lettere for ektefellen, eller rett og slett forklare litt av dette innviklede språket.
Tekst og foto: Bjørn Berget
Amcar: Egentlig en betegnelse over alle
biler som er produsert og kommer fra USA. På Vinstra når vi snakker om Amcar, er det som regel en amerikansk veteranbil. Altså eldre enn 30 år.
Noen ihuga fans påstår fremdeles
at kriteriene for en ekte Amcar er V-åtter og automatkasse.
AMCARHDfron: Flott og hyggelig amcarklubb med hovedbase og klubblokale på
Vinstra.
For folk med spesiell interesse for Harley Davidson motorsykler og amerikanske biler.
Boss 429:
Kraftig muskel V-åtter fra Ford. Introdusert i 1969 for å ta opp kampen med Chrysler’s 426 Hemi. Ytelsen var på ca 500hk. Brukt i Ford Mustang
Brakke:
Nedlatende ordbruk fra en som kjører hardtop til en som kjører stolpebil. (se hardtop)
Buick: Nydelig kostbart bilmerke nest etter
Cadillac i General Motors. Dyreste Buicken var som regel dyrere enn billigste Cadillac. Alle modeller levert med V-åtte fra 1953.
Modellbetegnelser som Riviera, Roadmaster og Limited
Buick var bilen for ”velhavende mennesker som ikke ville prange med sin luksus”
Bullit:
Amerikansk spillefilm fra 1968, med verdens mest legendariske biljakt. Obligatorisk for alle Amcar interesserte. Hvis du ikke har sett den, må du løpe i kiosken å leie med en gang. Eller du kan selvfølgelig se biljakten på You
Toube.
Her er det en Ford Mustang som jakter på en nydelig svart Dodge Charger. Og stedet? Selvfølgelig San Fransisco med Steve McQueen i hovedrollen.
Burnout: (eller børning) Ukontrollert eller kontrollert spinning på asfalt. Skal lukte brent gummi, og plassen skal helst være tåkelagt
i flere minutter etterpå. Dette er humor som onkel politi slettes ikke har sansen for.
Kommer opprinnelig fra Dragracing hvor Burnout er en viktig forberedelse for å få varmet dekkene før
start.
Cadillac: ”Top of the line” hos General Motors. Luksusbilmerke for de
virkelige velstående. Og som samtidig ville vise at de hadde mye penger. Elvis Presley var en ivrig Cadillac kjøper.
Betegnelser som Eldorado og Biarritz.
Chevrolet: Gammelt bilmerke og billigste bilmodeller i storkonsernet General Motors. Flere suksessrike bilmodeller som Corvette,
Chevelle og Camaro.
Chevrolet Big Block: Chevrolets største og kraftigste motorblokker
som ble levert på seksti og syttitallet. Levert i følgende kubikktommer: 366, 396, 402, 427 og 454.
Chrysler: Dyreste bilmerket i Chrysler Corporation som eller bestod av Dodge og Plymouth.
Litt billigere enn Cadillac, men var likevel rettet mot de velstående.
Crysler Corporation var den siste av de ”tre store.”
Continental Kit:
Forkortes som Connie Kit. Holder for reservehjul på bakre støtfanger.
Noe av det heteste ekstrautstyr på femtitallet. Gjorde om bagasjerommet fra stort til gedigent.
Convertible: Kabriolet, altså en bil hvor taket kan felles ned i koffertrommet på varme sommerdager. Kan føre
til bustete hårfrisyre og vondt i halsen.
Corvette: Eneste skikkelige amerikanske
sportsbil. (jeg har ikke glemt Ford Thunderbird 1955-57)
Laget av Chevrolet fra 1953 til dags dato. Karosseri av glassfiber på femti, seksti og syttitallet.
Må
ikke blandes sammen med mopeden Corvette som var noe helt annet.
Cubic inch: Kubikk tommer. Amerikanske motorstørrelser angis
alltid og nesten uten unntak i kubikktommer. Gang med 16,39 for å få størrelsen i kubikkcentimeter. 454 x 16,39=7441cm3.
Altså 7,4 liter
De tre store: Det var fellesnavnet på General Motors, Ford Motor Company og Chrysler Corporation som dominerte amerikansk bilproduksjon fra tidlig trettitall og
opp.
Nærmest disse på en fjerdeplass kom American Motors, med biler som Rambler og AMC.
Dodge: Ble kjøpt opp av Chrysler Corp. I 1928. Skulle etterhvert konkurrere i mellomsegmentet med Pontiac, og Mercury.
Ble legendarisk gjennom muskelbilperioden
med modeller som Dart, Challenger og Charger.
Døl og Dur: Årlig vårtreff med biler og motorsykler på Peer Gynt
senter på Vinstra tidlig i mai. Stor premiering og flotte premier. AMCARHDfron er arrangør.
Ford: Stilrent bilmerke som satte verden på hjul med T-Forden. Henry Ford var bilmerkets far og var en mester til å lage flotte billige biler ved hjelp av samlebåndsteknikken.
Var også den første som kom med V-åtter i en billigmodell.
Flere flotte modeller som Mustang og Thunderbird.
Ellers var Ford Motor Company eier
av både Lincoln og Mercury og briljerte hele perioden på andre plass blant de tre store.
Ford
Edsel: Edsel var navnet på Henry Ford´s sønn, som tok over konsernet etter sin far.. Bilmerke ble det i 1958 da Ford skulle utvikle en modell mellom Mercury og Lincoln.
Bilen var
stygg som juling, og kom på totalt feil tidspunkt.
Da ingen kjøpte denne bilen, la Ford ned produksjonen av Edsel modeller allerede i 1960.
I dag står
Ford Edsel i Guinnes rekordbok som ”tidenes bilfiasko”.
Ford Mustang:
Dukket opp i 1964 og ble raskt en av Ford’s store salgssukseer Liten som den var ble den en mellomting mellom midsizer og sportsbil og såkalte Ponycars var et faktum.
Fikk briljere alene i dette
segmentet helt til Chevrolet fikk ut sin Camaro og Pontiac sin Firebird i 1967.
For å tåle muskelbilperiodens hestekrefterpress, ble Mustang oppgradert til en både lenger og bredere karosseriform
i 1969.
Forhjulstrekk: Var egentlig et fremmedord i amerikansk bilproduksjon. Likevel fantes det unntak. Oldsmobile Toronado var en undervurdert
bilmodell med forhjulstrekk. I 1970 kunne du få kjøpt denne bilen med 455 motor og hele 400 hestekrefter.
Noen Cadillac modeller hadde også forhjulstrekk.
Flatåtter: Brukt ofte på Ford sin tidlige V-åtter som kom i 1932. Denne var sideventilert og ble derfor kalt flatåtter.
Flipfront: Når man skal reparere motoren, eller bare nyte synet av en flott, blank motor, vippes hele fronten i bakkant. Både panser og forskjermer vippes opp, og man har fin og fri
tilgang til motoren.
Fuzzy Dice: Se terninger
Fåvang: Lite tettsted sør i Gudbrandsdalen men hyggelige folk og stort amcar miljø.
Gangstercap:
Solskjerm over frontruta. Ekstrautstyr som var gjevt egentlig fra trettitallet og oppover til hele femtitallet. Ble mer sjeldent brukt på sekstitallet.
Glasstak:
Ford prøvde seg i 1955 og 1956 på å bekle halve taket av en Ford Fairlane Crown Victoria med farget (grønt) glasstak. Dessverre var dette en vanskelig og forholdsvis dyr produksjonsteknikk på femtitallet, så det stod ikke
lenger på modellprogrammet i 1957. Jeg mener også å huske at Ford fikk problemer med lekkasjer i taket etter kort tid.
Likevel er disse to modellene til Ford legendariske, og noe av det flotteste
som ble produsert av biler på denne tiden.
Halefinner: Populær
karosseriform på femtitallet. Ble innført av Cadillac i 1948 som små kuler på bakskjermen. Nådde sitt klimaks og høydepunkt av Cadillac i 1959, med halefinner som verden aldri hadde sett maken til verken før eller
siden.
Stort sett alle bilmerkene kastet seg på denne trenden, som roet seg betraktelig og ble helt borte tidlig på sekstitallet.
Hardtop: Egen karosseriform som gjør at midtstolpen mellom fordør og bakdør kan sveives ned samtidig med sideruta bak. Hardtop finnes også som todørs versjon.
Med fjernet midtstolpe blir det god plass til venstrearmen ut gjennom sideruta under cruising eller sjekking av damer.
Hemi 426:
Toppmotor fra Chrysler som ble brukt med stort hell i både Plymouth Cuda, Road Runner og Superbird . Ble også brukt i Dodge Charger og Coronet.
Vant mange løp i Nascar serien og ble en vinner
i muskelbilkappløpet.
Hot Rod: Kraftig ombygd amerikansk bil. Gjerne fra trettitallet.
Kommer av ”Roadster ombygd for fart” Derav en Hot Rod. Typisk er stor kraftig V-åtter motor, feite hjul og gjerne senket ned på asfalt nivå.
Populært tidsfordriv for ungdom, nesten
fra bilen ble oppfunnet og frem til i dag.